jump to navigation

Periodisme de pilot automàtic divendres, 25 gener, 2008

Posted by murtra in La nostra societat, Premsa, TV.
trackback

Segur que hi ha periodistes magnífics que es treballen i contrasten la informació que donen, però mirant, llegint i escoltant la premsa d’aquest país sembla que abunden més els que consideren que n’hi ha prou amb traduir de qualsevol manera les notícies que els passen les agències o fer un matxambrat de quatre coses que han sentit i el que diu la viquipèdia sobre el tema en qüestió. Internet és una cosa fantàstica i jo en sóc fan, però també és cert que ens ha acostumat a una informació més ràpida i, potser a causa d’això, més superficial que abans. l més curiós és que aquestes manques de rigor i notícies fetes de pressa i corrents no es limiten a la premsa general i gratuïta, sinó que mitjans especialitzats i de pagament hi participen amb alegria.

Per exemple, un mini documental de Canal Sci-Fi que vaig sentir ahir. Diries, així d’entrada, que és un canal temàtic (i, per tant, semiespecialitzat), i que el mira un públic interessat (potser fins i tot informat). Feien un documentalet de 10 minuts sobre el tema, ja una mica massa vist, de la relació entre la serie Herois i els còmics (concretament, X-Men). I sí, tenien una llista de “parecidos razonables” per demostrar-ho! Mireu si això no és periodisme barat:

Amb la Claire, com que es regenera, “es imposible no pensar en Lobezno” [sic]. Sincerament, per molt poder de regeneració que tinguin tots dos, no ho acabo de veure. Però com a mínim aquest és dels X-Men, perquè atenció al final de la llista. El Parkman, com que és telèpata, doncs és com el professor Xavier (i com l’Uri Geller, ves!). La Nikki, és un “crossover entre la Mujer Maravilla i Hulka” (er?), i el Nathan Petrelli, és com el Superman (err? ah, clar, perquè vola!!). Em sap greu, però no ho veig. Però bé, a la primera part del documental ja havien comentat totes les referències a Star Trek, inclosa la “salutació de pau klingon”. O sigui que no sé pas què m’esperava….

Ale, a documentar-se més la pròxima vegada!

messy_office_web.jpg

Anuncis

Comentaris»

1. darebilly - dissabte, 26 gener, 2008

Ufff, quin mal de sentir-ho!!

Em sembla recordar que a TV3 van fer un documental com aquest, quan van acavar la sèrie, o pel mig, no ho recordo.

El que si recordo és que em vaig indignar profundament, com tú.

Sort que no duen capes, sinò serien tots inspirats en Batman!!!

2. silentdoc - diumenge, 27 gener, 2008

Doncs jo trobo que salvant les distàncies, obviament, tenen molta base per fer comparacions així. És inevitable fer associacions entre els personatges de les 2 sèries al veure els seus poders, la regeneració de la Claire crec que a més d’un va arrancar un “oh, com el lobezno” al veure-ho per primer cop, i la manera que estan enfocant el Parkman és pq acabi tenint els poders del prof. X (llegir ments i crear ilusions mentals a la gent). Per no parlar de la molly encuentra mutantes vs Cerebro.

Les comparacions són inevitables. Obvies tb, per altra banda.

Una altra cosa és la personalitat i rol del personatges que tenen poders semblants en cada sèrie, que naturalment és radicalment diferent.

Pero bueno, les coincidències hi han de ser i per alguna cosa tant l’stan lee com l’avi arad han tingut una participació activa en la preparació de la sèrie, amb cameo inclòs (com totes les pelis o sèries en q participa 🙂

3. darebilly - diumenge, 27 gener, 2008

A veure:
Només a l’univers Marvel hi ha centenars de personatges amb poders similars. El professor Xavier no és l’únic que té poders telepàtics. Només pels X-Men (Patrulla-X) n’han passat sis o set…i així amb tots els poders que vulguis. El Lobezno tampoc és l’únic que es regenera, a més que té els sentits tant aguts com un animal (si no, “Lobezno” de qué??!! ;)) Podriem dir que el que el caracteritza són les urpes i l’esquelet d’Adamantium, i resulta que són artificials…
El que ens molesta als fans dels còmics és la comparació fàcil, amb aquest caràcter tan casual que es fa dels personatges. Com bé dius, és la personalitat que se’ls atorgui el que farà que un personatge sigui interessant o no per al públic. Sovint els millors personatges són aquells que no volen el seu poder o no el saben controlar, o bé aquells que tenen un poder “poc útil” però que enganxen al públic. Un dels New Mutants originals, “Cifra”, tenia el poder d’entendre tots els llenguatges, i va ser un dels que més estimats pels fans, perquè era diferent.
I no parlem d’aquells que no tenen cap poder, com en Batman, en Punisher o Elektra, que tenen minions de fans. El que compta realment són els bons guions.

4. darebilly - diumenge, 27 gener, 2008

Una altra cosa que em molesta moltíssim és que quan surt una pel·lícula basada en cómics, per al gran públic però sobretot per part de la premsa sembla que fins llavors no haguéssin existit abans els personatges. No importa si fa 40 anys de l’origen dels personatges, que amén, el seu origen genuí serà el de la pel·li.
I el que sobretot odio és que si la pel·licula utilitzen en nom en anglés (per exemple, Venom), que a partir de llavors tothom parli de “Venom p’arriba, Venom p’abajo”, quan fa més de 20 anys que es diu Veneno, que és el que vol dir.
(Correcció: a Spiderman 3 ni tan sols li diuen el nom. Només la Tia May parla que la venjança pot arribar a ser un “veneno” a dintre del cor. res mes).
Mira, potser pecarè de papista, però és el meu únic defecte…

5. murtra - diumenge, 27 gener, 2008

Totalment d’acord amb el comentari #3.

El meu post no diu que no hi hagi cap relació entre Herois i la patrulla X, cosa que no només no nego, sinó que jo també veig. No és per res que hi ha un cameo de l’Stan Lee en un capítol de la primera temporada. Del que em queixo és que els periodistes parlen d’oïdes, sense contrastar i tirant pel dret cap al recurs fàcil, sense que importi si el que redacten va a un públic general o informat. El que pretenia era queixar-me que en un documental per a Sci Fi s’iguali superherois amb patrulla X (incloent a la patrulla personatges que no són ni de Marvel), que al periodista “li soni” que saludar separant els dits és d’Star Trek i sense cap problema li pengi l’etiqueta “klingon” i la cosa passi per davant de correctors, locutors i ajustadors sense que ningú no se n’adoni ni ho qüestioni, o que es compari els personatges per trets poc definitoris. Sí que el Lobezno es regenera, però crec que igual o més característiques són les urpes o la resta d’elements, i que un personatge que pot volar (i prou) ja sigui com el Superman, no em sembla pas una comparació òbvia sinó, directament, superficial i fàcil.

6. silentdoc - dilluns, 28 gener, 2008

1er de tot SciFi és un canal tèmatic entre cometes molt grans. Està a totes les operadores de cable d’EUA i de satèlit de EU, i bàsicament és un lloc on volcar totes les sèries de temàtica scifi o fantasia que es fan al mercat, i q arrosseguen un munt d’audiència. El frikisme no està al canal, està a les productores (Més que a les productores, als guionistes o directors, pq els directius de MGM pensen que el Joseph Mallozi i el Paul Mullie son “els que fan aquelles coses dels bitxets i dp tenim tanta pasta”.

Quan SciFi es posa a fer un documental de comparació entre Herois i còmics de 10 minuts – 10 minuts son molt pocs – és normalissim que l’enfoc que li donin sigui totalment superficial i busquin cobrir més “distància” i menys profunditat. Naturalment que estic d’acord en que comprar al Nathan amb el Superman pq vola no és el més adequat, però al públic en general lo únic que busques és fer-li una associació entre el personatge d’Herois i el personatge de còmics més conegut que vola. No té més. El fet verídic és que els 2 personatges volen, i si la intenció era només aquesta, en 10 minuts no crec que hi hagi cap falta de rigor.

Naturalment que als còmics hi ha un fotimer de personatges que volen, igual que de telèpates, pero la veritat és que la gent té més números de saber qui és el Professor X que no pas l’Emma Frost, per exemple. Ja us dic, en un documental de 10 minuts, no crec que es busqui fer un gran debat sobre el tema, sino donar pinzellades amb el major número de personatges. I el fet és que la claire i el lobezno es regeneren, el nathan i el superman volen, i el parkman i el charles Xavier són telèpates. No hi veig la falta de rigor. Simplement s’adecua al format de programa – “documental” de 10 minuts per cobrir gaps entre sèries -.

Lo de “saludo de paz klingon” si que m’emprenya més 😛

Jo tb m’emprenyo quan sento segons quines coses a la tele – especialment les relacionades amb la informàtica -. Voleu un exemple de periodisme d’oides i falta de rigor ? La cobertura mediàtica durant 6 mesos (del juny del 1999 al desembre del 1999) del puto efecte 2000. Tot el món esperant l’apocalipsi gràcies als mitjans, i els més tranquils els informàtics. Va ser desesperant. Crec que si vaig aguantar això m’empassaré de bona gana una sèrie de comparacions que l’únic pecat que tenen és no estan contextualitzades.

7. murtra - dilluns, 28 gener, 2008

No veig perquè el fet que un documental sigui per al públic general ha de ser una excusa perquè no tingui rigor científic (si de cas al contrari, no? Com més gent t’escolta, més hauries de vigilar de fer les coses bé). I al capdavall, els periodistes no tenen una mena de jurament hipocràtic, també? Doncs hauria de cobrir aquestes coses.

I ja no entrem en els temes més específics, però també en diré una del meu hortet. Si els periodistes sabessin alguna cosa de llengua, tant escrita com parlada, ens estalviaríem perles com la que vaig sentir abans d’ahir: que a la pel·lícula “El último tren” “l’acció transcorre al popular camp d’extermini d’Auschwitz”. Perquè clar, tot el que tothom coneix és popular, o si és famós és bo i per tant popular. Iupi.

8. silentdoc - dilluns, 28 gener, 2008

Lo que volia dir és que tenint en compte el tipus de programa q és i la duració que té no hi veig una falta de rigor, l’últim cop que vaig parlar amb ells tant el Nathan Petrelli com el Superman volaven. Naturalment que als frikis com nosaltres ens pot tocar molt la fibra una comparació tan bàsica, superficial i falta de context com aquesta, pero tc diuen cap mentida, simplement associen personatges d’una sèrie amb els personatges de còmic més famosos via els poders que tenen en comú, encara que no siguin tots i encara que el background de cada personatge sigui totalment diferent.

Amb 10 minuts només podries parlar d’un 5% d’un personatge de còmic que té 40 anys d’història o més si ho vols fer amb tots els detalls que es mereix. Lo que va provar de fer aquest documental és una cosa totalment diferent, amb més o menys encert, el que passa és que obviament no compartim l’enfoc i nosaltres ho haguéssim abordat d’una manera totalment diferent.

9. murtra - dilluns, 28 gener, 2008

No, està clar que en això no ens posarem d’acord, més que res perquè jo crec que els mateixos tios amb un documental el doble de llarg haurien aprofitat per comparar el Sylar amb el Magneto porque también es malo, explicar que el Zulu era un pilot vulcà o cardassià (o directament, d’Stargate) o alguna cosa així.

10. darebilly - Dimarts, 29 gener, 2008

Crec que a “Herois” no li fa falta que la comparin amb els còmics Marvel o DC.
És una sèrie que ha creat un background propi, que si bé no seria el paradigma de l’originalitat (recordeu el còmic “Rising Stars” de Michael Straczynski -Babylon 5-?) fa un tractament molt interessant i profund en la personalitat dels personatges de manera que enganxa tant els frikis i els no avesats al génere.

Per això crec que documentals poc rigorosos com aquests fan més mal que bé, desvirtuant els dos elements comparats. D’alguna manera, en la meva opinió, vé a dir “mira, tot això ja estava inventat” i barreja peres i pomes.

Creieu que els personatges d’Herois són súperherois?.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: